Home         Forside       Nyheder        Katalog         Adresse          Links   


 

Fred Philmon

 

Da Lillebjørn Lærte at Læse

 

1999

Bog og kassettebånd

sider: 59

pris: 129 kr.

     ”Da Lillebjørn Lærte at Læse” er en oplæsningsbog for de 3-6 årige. Barnet lærer bogstavernes lyde efterhånden som man kommer gennem bogen. På båndet er hele bogen indtalt og man kan her tydeligt høre hvilken lyde bogstaverne har. Man Bør kun bruge bogen og båndet i 10 min. ad gangen. Brug den hjemme i stuen og tag den med i bilen. Brug den tit men aldrig for længe. Brug den, selv når du ikke har bogen med! Så skal du nok både få det sjovt og barnet lært at læse.

Kan man lære at læse ved at få en bog læst højt? Tja… læs hvordan du gør side 5 i bogen. Sæt båndet i båndoptageren og du er i gang. Jeg lærte min søn det. Jeg brugte udelukkende ”Da Lillebjørn Lærte at Læse” og vi hyggede os! Det var let og sjovt. Måske kunne du også lære dit barn at læse på denne måde. Jeg kan ikke love det. Men jeg tror det. Jeg tror faktisk at det er let for de allerfleste.

FRED PHILMON 1999

TIDLIG LÆSNING STYRKER ELEVER

    En stor del af specialundervisningen i folkeskolen kunne undgås, hvis skolerne arbejdede mere bevidst på at øge børnenes sproglige færdigheder allerede i børnehaveklasserne. På Ramsing Skole vest for Skive har men de seneste fire år ydet en koncentreret indsats for at højne børnehaveklassernes sproglige opmærksomhed gennem et væld af lege med bogstaver og ord. Tidligere var det ikke usædvanligt, at 25 pct. Eller flere af eleverne i hver klasse blev henvist til specialundervisning. Af de 60 elever, der foreløbig har deltaget i projektet, er kun tre pct. Blev henvist til specialundervisning. Flere andre forsøg tyder også på, at en koncentreret indsat for at øge de sproglige færdigheder i børnehaveklassen har en særdeles positiv effekt. ”Der er slet ingen tvivl om, at sådan en indsats kan nedbringe omfanget i specialundervisning i folkeskolen”, vurderer Elisabeth Arnbak, adjunkt og specialist i læsning ved Danmarks Lærerhøjskole. Læsekonsulent Knud Knabbe fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Skive: ”Jeg har med mellemrum flugt børnene i Ramsing, og der er ingen tvivl om, at de er blevet betydeligt bedre til at læse. Man kan utvivlsomt nå langt i retning af at forebygge specialundervisning ved en koncentreret indsats allerede i børnehaveklassen. Man skal blot fastholde, at færdighederne skal leges ind.”

LARS ATTRUP, JYLLANDS-POSTEN, 8.12.1999